Xiaomi Mi Mix 2 (Review)

Display ( 8.0 )

Camera ( 7.0 )

Performance ( 8.0 )

Software ( 7.5 )

Design ( 9.0 )

8,0

Op wat kleine mis stapjes zoals de front-facing camera, bloatware en software die je zelf aan moet passen na is de Xiaomi Mi Mix 2 een fantastisch toestel. Hopelijk worden bovenstaande minpunten op de volgende iteratie verbetert omdat Xiaomi enorm veel potentie biedt.

“All screen, all the time” was de filosofie achter de Xiaomi Mi Mix, een van de meest populaire telefoons van 2016. Geen wonder daarom dat Xiaomi met een opvolger komt in de vorm van de Mi Mix 2. De verwachtingen liggen hoog omdat het eerste model van de Mi Mix serie het al voor elkaar kreeg om een scherm tot behuizing ratio van 91,3% te presenteren. Vorige week hebben wij de Xiaomi Mi Mix 2 mogen ontvangen van GearBest.

Design

Het is moeilijk voor te stellen maar de Mi Mix 2 is nog mooier dan de eerste versie. Xiaomi heeft er voor gekozen om hun kenmerkende keramische achterkant weer terug te brengen en het ziet er prachtig uit. Over het algemeen ziet de Mi Mix 2 er hetzelfde uit als de eerste versie met wat kleine aanpassingen, de camera op de Mi Mix 2 steekt een klein stuk uit en de hoeken van het toestel zijn meer afgerond. Ook is het toestel kleiner wat er voor zorgt dat het makkelijker is vast te houden en minder snel uit je hand valt.

De vingerafdrukscanner zit op de achterkant direct onder de camera. In eerste instantie voelde dit een beetje ongemakkelijk maar je went er snel aan en het is eigenlijk wel beter dan de homebutton-vingerscanner hybrids die we op sommige andere toestellen tegenkomen.

De gouden details van de camera en de serienaam op de zwarte keramische achterkant zien er heel mooi uit en geven een luxe gevoel aan het toestel. Het nadeel van deze keramische achterkant is dat er geen grotere vingerveeg magneet bestaat en dat het enorm fragiel is. Gelukkig zit er in de doos een bijgeleverd hoesje voor het toestel. Het hoesje is van een zacht, mat achtig plastic gemaakt en je merkt nauwelijks het verschil tussen de telefoon met- of zonder hoesje.

De Mi Mix 2 maakt gebruik van een 5.9-inch 2160 x 1080 IPS LCD display. Het is geen Ultra-HD display maar een Full-HD display, wat betekent dat de kwaliteit iets minder is dan de nieuwste vlaggenschepen van andere merken. Het verschil is moeilijk op te merken van een normale gebruiksafstand maar wanneer je wat dichter op het display kijkt kun je wel merken dat de pixels duidelijker zichtbaar zijn. Alsnog is de display bijzonder scherp en de kleuren zien er mooi en levendig uit.

Een dingetje wat je opvalt wanneer je de Mi Mix 2 voor het eerst ziet is dat het scherm niet zo groot is als het werd geadverteerd. De randen op het echte toestel zijn een stukje dikker maar dit is ook maar met hele minimale incrementen.

Een pluspunt aan het scherm is dat Xiaomi ervoor heeft gekozen om geen “notch” te gebruiken zoals op de Iphone X. In plaats daarvan heb je een “kin” aan de onderkant van het scherm die in de volledige breedte strekt. Een raar fenomeen is dat de camera aan de voorzijde in die “kin” zit, daar gaan we het meer over hebben in het camera gedeelte van deze review.

Als we kijken naar de specs van de hardware zijn we enorm onder de indruk met wat Xiaomi heeft geleverd. De Mi Mix 2 komt met een Snapdragon 835 en 6GB RAM, maar voor wie 6GB niet genoeg is heeft Xiaomi ook nog een versie met maar liefst 8GB RAM. Klein minpuntje over de versie van 8GB RAM, deze kost dubbel zoveel als de versie met 6GB.

De Mi Mix 2 heeft geen mogelijkheid om het geheugen uit te breiden met een externe SD-Kaart wat altijd jammer is, maar je hebt keuze tussen een 64, 128 of een 256 GB versie dus er is ruimte genoeg.

Eigenlijk is deze telefoon alleen bedoeld voor de Aziatische markt maar Xiaomi heeft ervoor gezorgd dat je de Mi Mix 2 met elke provider in bijna elk land kunt gebruiken doordat het de telefoon is met de meeste bandbreedte-frequenties in de huidige smartphone industrie.

Het geluid wat uit de speakers aan de onderkant komt is niet geweldig. Soms voelt het alsof maar 1 van de 2 speakers werkt en als je de telefoon tegen je oor aan houdt kun je tussen het geluid door altijd een zachte ruis horen. Ook zijn we geen fan van de keuze om de 3.5mm headphone jack te verwijderen van de telefoon. Zoals bij de nieuwe Iphones word je gedwongen om je koptelefoon aan te sluiten door middel van een USB Type-C dongel. Dit betekent dat je moet kiezen tussen muziek luisteren of de telefoon opladen want beide tegelijk is niet mogelijk.
Batterijduur

Over de batterijduur zijn we enorm te spreken. Net als bij het eerste model van de Mi Mix serie is het batterijleven een groot pluspunt. Met een gemiddeld gebruik op werkdagen gaat de Mi Mix 2 de hele dag van s’ochtends tot s’avonds voor het slapen gaan mee, maar zelfs dan heeft hij genoeg over om als wekker te dienen. Ook tijdens het spelen van games houd de batterij het bijzonder lang vol. Het Full-HD display zorgt er voor dat er minder van de batterij wordt gevraagd ondanks dat het een display is van 5.9 inch. Oplaadtijden zijn ook heel goed door het gebruik van Quickcharge 3.0. Vanaf 0 tot de volle 100 procent duurt het zo’n anderhalf uur, dit is wanneer de telefoon aanstaat. Als je het toestel oplaadt terwijl het uit staat zal het nog sneller gaan.

Dit jaar was de opkomst van de dual-camera’s in smartphones van alle prijsklassen, maar Xiaomi heeft ervoor gekozen om op de Mi Mix 2 een single-camera te plaatsen. De 12 megapixel camera op de achterkant is hetzelfde als die van andere Xiaomi modellen zoals onder andere de Mi 6. En zoals bij de Mi 6 heeft de Mi Mix 2 er ook geen moeite mee om goede foto’s te maken met daglicht. Helaas is de camera minder sterk in situaties met weinig licht, de software probeert hier automatisch voor te compenseren door de helderheid van de foto te verhogen maar dan eindig je met onnatuurlijke foto’s.

De 12 megapixel camera onthult zijn gebreken pas echt wanneer je inzoomt tijdens het maken van een foto of bij het bekijken van een gemaakte foto. De afbeeldingen zijn zonder in te zoomen redelijk scherp maar zodra je wat dichterbij kijkt kun je zien dat de afbeeldingen niet van topkwaliteit zijn. Ook zijn er wat gebreken in de camerasoftware, vooral bij de “manual” functie waar je de ISO, witbalans en sluitertijd aan kunt passen. Het is natuurlijk hartstikke fijn wanneer je de sluitertijd aan kunt passen op een mobiele camera en op de Mi Mix 2 kun je kiezen uit een minimale sluitertijd van 1/1000s en een maximale sluitertijd van 32s. Het probleem is dat je niet verder zult komen dan een sluitertijd van 1s in situaties met daglicht. De camera maakt gebruik van een f/2.0 diafragma die je niet aan kunt passen, als je dit combineert met langere sluitertijden resulteert dit in compleet witte foto’s omdat er teveel licht op de sensor valt. De ISO naar zijn minimum zetten lost dit ook niet op. Het is een leuk idee maar de uitvoering is een stuk minder.

Over het maken van video’s zijn we wel te spreken. Opnieuw is de situatie met weinig licht een beetje jammer maar de kwaliteit van de video’s met daglicht zit op het niveau van andere vlaggenschepen. De Mi Mix 2 heeft de opties om te schieten in 4K, 1080p en 720p, de eerste twee komen met een maximale framerate van 30fps en tijdens het filmen in 720p kun je gebruik maken van 120fps maar hiervoor ruil je natuurlijk een stuk kwaliteit in.

De camera aan de voorzijde is waarschijnlijk het grootste minpunt van de Mi Mix 2. Als je vaak gebruik maakt van Skype of andere videocall apps is dit niet de telefoon voor jou. De camera aan de voorzijde zit onderin in tegenstelling tot andere toestellen waar de camera bovenin zit. Dit zorgt ervoor dat wanneer je een videocall hebt het net lijkt of je over het scherm heen kijkt terwijl dit niet zo is. Als je een selfie wilt maken in de camera app dwingt de software je om de telefoon om te draaien. Dit kan niet in apps zoals Snapchat of Instagram dus dat wordt een stuk moeilijker. Xiaomi heeft zelf ook door dat het niet de beste plaats is voor een camera, dus waarom ze het niet hebben aangepast zouden we je echt niet kunnen vertellen.

Als we de camera samen moeten vatten in een paar zinnen is dat hij niet op het niveau ligt van andere vlaggenschepen die dit jaar zijn uitgebracht. Als je een telefoon zoekt die je DSLR camera kan vervangen zit je met de Mi Mix 2 aan het verkeerde adres, selfies maken is ook geen pretje door de opmerkelijke plaatsing van de camera aan de voorzijde. Vind je het niet belangrijk om de beste camerakwaliteit te hebben en ben je bereidt om wat extra moeite te nemen tijdens het maken van selfies is dit een goede optie voor jou.

(Dit is een screenshot van een timelapse in de avond. Het beeld is lichter dan de werkelijke situatie en dat is wat er werd bedoeld met “De software compenseert door de helderheid te verhogen” )

(Dit is een screenshot van dezelfde timelapse waarbij de helderheid is aangepast aan de echte situatie)

Het besturingssysteem op de Mi Mix 2 is heerlijk vloeiend en werkt zonder haperingen. De Mi Mix 2 maakt gebruik van Android 7.1.1 Nougat maar komt met een custom ROM genaamd MIUI. Omdat het toestel eigenlijk is gemaakt voor de Aziatische markt kwam hij uit de doos in het Chinees zonder Google apps zoals de Play Store, Gmail etc. De taal van het toestel zal variëren per winkel waar je het toestel bestelt.

Helaas is er op het moment geen Nederlandse versie beschikbaar voor de Mi Mix 2, maar de bruisende community van Xiaomi fans zijn bezig met het systeem te vertalen naar het Nederlands. Op het moment is de beste optie om het toestel in het Engels te gebruiken, maar zoals eerder werd aangegeven varieert de versie van de MIUI ROM met de locatie waar je het toestel bestelt.

Nu kan het gebeuren dat je het toestel binnenkrijgt in het Chinees, als je dan ook nog eens niet bekend bent met het flashen van een besturingssysteem is dat een recept voor verdoemenis, toch? Nee, absoluut niet. De eerder genoemde community van trouwe Xiaomi fans hebben een programma gecreëerd waarmee iedereen zijn toestel kan flashen naar een Engelse versie, de zogenaamde XiaoMiTool. Hiermee kun je zelf je telefoon naar een Engelse versie flashen en het enigste wat je hoeft te doen is het programma volgen en bepaalde acties op de telefoon uit te voeren wanneer dit gevraagd word.

Het MIUI besturingssysteem voelt als een kruising tussen Iphones IOS en Google’s Android. Voor een besturingssysteem is dit de perfecte combinatie. Het vergt een kleine hoeveelheid tijd om alle functies te ontdekken en het systeem onder controle te krijgen maar het is enorm gebruiksvriendelijk. MIUI komt wel met een kleine hoeveelheid bloatware zoals de Mi Map, Mi Store en meer, maar deze apps kun je verwijderen wanneer je wilt.

Als je vaak series of films kijkt op de Mi Mix 2 zul je helaas niet het volledige gebruik kunnen maken van het randloze scherm. Omdat randloze schermen redelijk nieuw zijn hebben de developers nog niet tijd genoeg gekregen om video’s te optimaliseren voor de nieuwe generatie smartphones. Dit houdt in dat tijdens het kijken van films, series of andere filmpjes je twee zwarte balken aan de zijkanten zult houden. Het is niet iets waar je je enorm aan stoort omdat de telefoon zelf ook zwart is maar het is jammer dat je nog niet kunt genieten van fullscreen videos op de Mi Mix 2 of andere randloze smartphones.

Het heeft een paar jaar gekost maar Xiaomi is van een nieuwe “underdog” in de smartphone wereld gegroeid naar een gerespecteerde medespeler. De Mi Mix 2 zit op hetzelfde niveau. Het is geen baanbrekend of revolutionair toestel maar het kan zeer zeker mee in de wereld van vandaag. Het design ziet er even gelikt uit als dat van de eerste Mi Mix door de keramische achterkant en de minimalistische vibe te behouden. Over het algemeen is het een goede telefoon die op vrijwel elk vlak op hetzelfde niveau zit als de andere vlaggenschepen en dit voor een fraaie prijs.

Nieuwsgierig geworden naar dit toestel? Dit Xiaomi Mi Mix 2 toestel is te koop bij Gearbest.com.