Maze Alpha (Review)

Display ( 8.5 )

Camera ( 6.5 )

Prestaties ( 7.5 )

Software ( 7.0 )

Design ( 7.5 )

7,5

De Maze Alpha is zeker een fraai stukje technologie voor een lage prijs. Het display is noemenswaardig omdat het het gevecht met de bekende vlaggenschepen makkelijk aankan. De Maze Alpha is het beste geschikt voor alledaags gebruik en multitasking met uitzondering van zware applicaties.

De Maze Alpha is een van de vele “bezel-less” smartphones die je tegenwoordig overal kunt vinden. De Maze Alpha is in het leven geroepen om het op te nemen tegen andere bezel-less smartphones waaronder de Xiaomi Mi Mix. Voor mensen met een kleiner budget is dit zeker een goede optie. Rand tot rand display, lange batterijduur, haarscherp beeld en dat allemaal voor minder dan €150 (Bron: Gearbest.com).

Design en Bouw

Zoals in de intro al werd vermeld is de Maze Alpha in het leven geroepen om het op te nemen tegen bezel-less smartphones van een hogere prijsklasse, om precies te zijn, de Xiaomi Mi Mix. En dat is ook een van de telefoons waar Maze veel inspiratie uit heeft gehaald, goed en slecht.

Dat de Maze Alpha als bezel-less word gepromoot is een beetje misleidend aangezien hij dat niet helemaal is. Onderin zit namelijk een enorme “kin” waar net als bij de Mi Mix serie de front-facing camera zit, als het gaat om deze afdeling had Maze beter weg kunnen kijken en inspiratie moeten zoeken van andere smartphones. In diezelfde “kin” zit de homebutton die uitgerust is met een vingerafdrukscanner. De homebutton is geen knop die je in kunt drukken maar meer een extensie van touchscreen technologie, tik je snel op de home button dan ga je terug en houd je hem langer in dan ga je naar de homepagina.

Het full-HD scherm wordt bijeengehouden door een aluminium behuizing met een glazen achterkant. De voor- en achterkant maken gebruik van Gorilla Glass maar dit betekent niet dat je er minder voorzichtig mee moet zijn aangezien het toestel alsnog kan breken, dat het toestel een tikkeltje meer weegt dan andere smartphones helpt ook niet op dit gebied. De reden waarom de Maze Alpha 225 gram weegt is omdat het toestel gebruik maakt van een 4000mAh batterij. Dit betekent lekker lang gamen of Netflixen zonder de telefoon aan de lader te leggen.

De Maze Alpha komt ook met de USB Type-C die we steeds vaker zullen gaan zien. Meestal betekent dit dat je geen AUX ingang hebt zonder adapter, maar wees niet getreurd want op de Maze Alpha zit er een aan de bovenkant van de telefoon. Hallelujah!

Het scherm maakt gebruik van IPS technologie, dit staat bekend om zijn realistische en levendige kleuren. Hoewel de display een resolutie heeft van 1920×1080, oftewel full-HD valt hier niets van te merken tijdens het gebruik. Het lijkt eerder of de Maze Alpha gebruik maakt van een 2K display. Het is onbekend wat voor magie Maze heeft gebruikt bij de productie van het display maar het is kortom fantastisch. Het grote display voegt ook iets heerlijks extra toe aan het kijkplezier wanneer je besluit een compleet seizoen van je favoriete serie in een weekend te bekijken.

De Helio P25 Chipset in combinatie met de Mali-T880 CPU en 4GB aan RAM zorgt ervoor dat de Alpha Maze een fatsoenlijke, maar geen top performance levert. Voor de meeste gebruikers zijn deze specificaties voldoende, multitasken is geen probleem en het spelen van de gemiddelde spellen qua graphics is ook zeker geen obstakel.

Het toestel komt met de opties om gebruik te maken van 64GB of 128GB aan geheugen. Als dit niet genoeg blijkt te zijn kun je altijd nog het geheugen uitbreiden met een SD-kaart.

Het geluid van de ingebouwde speakers is voldoende, het breekt geen records maar dat is ook niet te verwachten als je kijkt naar de prijs van Alpha Maze. Het geluid is een tikkeltje schell en de bass is vrijwel niet aanwezig, dus het gebruik maken van een speaker of koptelefoon word aangeraden.

Batterijduur

De batterij is op papier een groot pluspunt. Een vermogen van maar liefst 4000 mAh is heerlijk, maar vergeet niet dat het in een telefoon zit met een scherm van 6 inch. Het scherm is dus ook de grootste batterij slurper. Desalniettemin is de batterij zeer indrukwekkend. Ben je iemand die niet constant op zijn telefoon kijkt en met gemiddeld gebruik de dag wel doorkomt? Dan kun je er van uitgaan dat de Alpha Maze ruim anderhalve dag mee gaat.

Draadloos opladen is geen feature van de Alpha Maze, zoals het bij meerdere Chinese smartphones ook niet is. Je kunt wel gebruik maken van fast-charge dus het opladen gaat redelijk snel.

Alhoewel de algemene performance van de Maze Alpha zeer indrukwekkend is kun je wel merken op welke afdelingen ze hebben gekort qua kosten, met name die van de camera.

De Alpha Maze heeft aan de achterkant een 13MP camera en een 5MP camera, die laatste wordt niet gebruikt om foto’s te maken maar meer om diepte van objecten zien en zo via een algoritme een beter resultaat te leveren. De foto’s zijn niet van waardeloze kwaliteit, in tegenstelling, ze zijn gemiddeld tot goed. Het probleem met de camera hardware en software is dat er ongewenste effecten op het eindresultaat aanwezig zijn. Zo lijkt het bij sommige afbeeldingen of er gebruik wordt gemaakt van HDR maar dat is niet zo en soms leidt dat tot minder aantrekkelijke foto’s.

Foto’s maken bij weinig licht blijkt ook geen eitje te zijn voor de Maze Alpha. De kwaliteit gaat er enorm op achteruit en bij gebruik van de ingebouwde flits lijkt het nog te weinig licht aangezien de ISO door het dak gaat en dus eindig je met foto’s waar je de pixels kunt tellen.

De videofunctie is net als bij de foto’s voldoende. Je kunt videos schieten met een kwaliteit van maximaal 1080p en minimaal 144p. Waarom de optie aanwezig is om op 144p video’s te schieten is ons een raadsel en er zal waarschijnlijk niemand zijn die zo’n misdaad ondergaat.

Laten we kort wezen over de camera aan de voorkant. Net als bij de Xiaomi Mi Mi en Mi Mix 2 kun je de front-facing camera vinden aan de onderkant van de voorzijde. Dit betekent dat je bij het maken van selfies het toestel om moet draaien. Apps als Snapchat en Instagram ondersteunen dit niet dus wanneer je het toestel omdraait gaat de interface van deze apps ook mee. Ook wanneer je vaak gebruik maakt van video calling in apps als Skype zal dit een enorm obstakel zijn.

De Alpha Maze gebruikt grotendeels een standaard versie van Android 7.0 Nougat maar je zult zien dat er geen app tray is en dat alle apps op het home- of andere schermen komen te staan. Ook komt het met de gehele selectie aan Google Apps, iets wat op andere Chinese smartphones niet altijd aanwezig is. Het toestel komt zonder bloatware en dat is iets wat altijd fijn is om te zien.

Een opmerkelijk iets is dat er geen NFC functie aanwezig is. Dit heeft deels ook te maken met de hardware. Alhoewel NFC in zijn beginfase zit zie je steeds vaker dat je bijvoorbeeld kunt betalen door middel van je smartphone en dit zal in de toekomst ook zeker een rol gaan spelen.

Dat de Alpha Maze een budget smartphone is viel ons op tijdens het gebruik van sommige applicaties. Er was namelijk een moment waarop de YouTube app drie keer geforceerd werd gesloten, terwijl het geen app is die veel van de hardware vraagt. Of dit een optimalisatie probleem is is niet duidelijk maar het herinnert je er wel even aan dat je een smartphone in je handen houdt die minder dan 150 euro kost.

De Maze Alpha is zeker een fraai stukje technologie voor een lage prijs. Het display is noemenswaardig omdat het het gevecht met de bekende vlaggenschepen makkelijk aankan. De Maze Alpha is het beste geschikt voor alledaags gebruik en multitasking met uitzondering van zware applicaties. Gamen is mogelijk maar hiervoor zul je de grafische settings een stukje naar beneden moeten zetten. De camera is ook niet slecht maar zeker een puntje om mee te nemen als je opzoek bent naar een smartphone met een degelijke camera.

Inhoud van de verpakking:
– Maze Alpha
– USB Type-C kabel