Honor View 20 (Review)

Display ( 8.0 )

Camera ( 8.5 )

Prestaties ( 9.0 )

Software ( 8.0 )

Design ( 9.0 )

8,5

De Honor View 20 is een fantastisch toestel met een redelijk zacht prijsje, plus als je er vroeg bij bent krijg je ook nog een gratis horloge bij je bestelling. Alhoewel niet de krachtigste smartphone van het moment zijn er geen zorgen op het gebied van hardware, alle interessante marketing termen van de grote merken met chips en processors etc. zijn leuk maar om eerlijk te zijn zul je niet veel verschil merken tussen de hardware van een View 20 en Iphone XR. Op het gebied van design en camera loopt de Honor View 20 een stukje vooruit op zijn concurrenten maar dit brengt tevens ook wat probleempjes met zich mee.

Honor View 20

De Honor View 20 is de eerste “Flagship” release van 2019 en met zijn 48MP camera en 256 GB ingebouwd geheugen zet dit toestel een statement neer dat Honor onderweg is naar de top. Normaal gesproken zijn we gewend dat Honor zich op de markt van minder prijzige toestellen richt en dat terwijl ze niet veel inleveren op kwaliteit dus de View 20 komt als een kleine verrassing. Benieuwd naar wat voor verrassingen dit toestel nog meer heeft? Lees het in deze review…

Design

Als het opvallende patroon op de achterkant van het toestel je niet op de zenuwen werkt is dit een van de betere toestellen van het moment, het pijlen patroon is niet voor ieder weggelegd maar het geeft een nieuwe dynamiek aan de normaliter saaie glazen achterkanten van de meeste smartphones. De reden dat er een pijlen/V patroon op de achterkant van het toestel zit is omdat het toestel in Azië de ‘V20’ wordt genoemd maar dat terzijde. Zoals we gewend zijn van smartphones met glazen achterkanten is dat ze enorm van vingerafdrukken houden, als dat een irritatiepunt is kun je altijd de rubberen case gebruiken die wordt meegeleverd.

Het meest opvallende aan het design van de View 20 vind je aan de voorkant. Tegenwoordig zien we steeds meer innovatie op het gebied van de front-facing camera en ook Honor is weer een nieuwe weg ingeslagen met hun unieke design, op de View 20 zit de selfiecamera namelijk in het display. Hiermee heeft de View 20 een van de hoogste screen-to-body ratio van het moment, tevens is deze oplossing ook wat meer betrouwbaar dan de schuivende camera’s die je vind op bijvoorbeeld de Oppo Find X.

Op de achterkant van het toestel vind je een vingerafdrukscanner, altijd handig aangezien de laatste tijd steeds meer toestellen gekraakt kunnen worden met facial-recognition. Ook vind je een 3.5mm input aan de bovenkant van het toestel, tegenwoordig is deze vondst hetzelfde als een naald in een hooiberg vinden dus wij als muziekliefhebbers zijn enorm blij met deze toevoeging.

De Honor View 20 heeft een 6.4 inch display met een resolutie van 1080×2310. Het LCD scherm is niet te meten met een OLED scherm van Samsung maar in deze prijsklasse doet dat er niet echt toe, naast dat zul je het verschil niet merken tenzij je al enige tijd een toestel met een OLED scherm gebruikt.

De scherpte is fantastisch en als je op zoek bent naar levendige kleuren is deze display precies wat je zoekt. Je hebt ook de keuze tussen een ‘Normal’ en ‘Vivid’ kleureninstelling, met de Normal setting geef je voorkeur aan natuurlijke kleuren en de Vivid uiteraard voor een feller, levendig kleurprofiel.

Het meest opvallende aan het scherm van de Honor View 20 is met afstand de ingebouwde camera. Tijdens het gebruik zul je er vrijwel niets van merken, het is niet storend en je raakt er snel aan gewend, ook gedurende het spelen van games heb je er geen last van aangezien developers niets speciaals aan de randen van toestellen plaatsen. Apps die niet geoptimaliseerd zijn voor dit soort full-screen display zullen het “Notch” gebied afbakenen en als het toch blijkt dat het cameragat je enorm irriteert kun je altijd in de settings van het toestel kiezen om een zwarte balk aan te zetten.

Prestaties en Hardware

De Honor View 20 maakt gebruik van de HiSilicon Kirin 980 chipset, om het wat beter te verwoorden, de Huawei Mate 20 Pro gebruikt dezelfde CPU. Door de interessante manier van het splitten van de 8 cores in 3 zorgt Honor ervoor dat de batterij consumptie lager ligt en je dus langer met een volledig opgeladen toestel vooruit kan.

De grafische unit is niet “top-of-the-line” maar het heeft zeker geen moeite met het draaien van zware games of andere taken waarvoor je een krachtpatser smartphone voor moet hebben.

Batterijduur

Zoals we hierboven al uitlegde heeft Honor een slimme manier gevonden om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de batterij in de View 20. De 4,000mAh batterij steekt een aardig stukje uit boven toestellen als de Samsung Galaxy Note 9, OnePlus 6T en meer. Na een intensieve gebruiksdag heeft het toestel nog gemiddeld zo’n 40% over. Als je een gebruiker bent die niet veel van zijn of haar toestel vraagt kun je best twee hele dagen vooruit met de View 20.

Door de fast-charge van het toestel laadt hij ook nog eens volledig op binnen 1 uur en 20 minuten.

Als je dit artikel in het begin van 2019 leest zul je waarschijnlijk een beetje ongemakkelijk kijken naar de combinatie van sensoren op de View 20 maar wij denken dat deze combo steeds vaker terug gaat komen bij andere smartphones. Op de achterkant vind je 2 camera’s waarvan 1 een zogenaamde ToF 3D Camera is. Deze 3D camera wordt vooral gebruikt voor diepte informatie en AR games en apps. Deze klinkt heel leuk maar zoals het er nu uitziet is het nog een soort van prototype.

Waar de Honor View 20 de show mee steelt is de hoofdcamera die voor fantastisch werk zorgt en voor de echte camera nerds onder ons zijn er veel functies om te ontdekken en mee te werken. Voor de mensen die niet zo handig zijn in het gebruik van camera’s geeft de View 20 ondersteuning door middel van ‘AI-Vision’, dit zorgt ervoor dat het toestel herkent wat het wordt gepresenteerd en automatisch instellingen aanpast om voor het beste resultaat te zorgen. Toch zijn er hier en daar wat struikelblokken met het hele AI gebeuren aangezien het ook pas een ding is van de laatste jaren.

In het donker is de View 20 geen kei, het maakt absoluut geen slechte foto’s maar wanneer je inzoomt kun je duidelijk zien dat er ruis in de zwarte kleuren zit en de lichtbronnen heel erg fel zijn.