Elephone P8 Mini (Review)

Display ( 8.0 )

Camera ( 6.0 )

Prestaties ( 7.0 )

Software ( 7.0 )

Design ( 7.5 )

6,9

Alhoewel er toch een paar cruciale dingen fout gaan op de P8 Mini, zoals de batterij, camera en het af en toe crashen van apps is het indrukwekkend wat een telefoon je kan bieden voor een prijs als die van de P8 Mini. Elephone staat er bekend om dat ze zich richten op budget smartphones voor mensen die niet veel van een telefoon vragen maar toch met de tijd bij willen blijven.

De Elephone P8 Mini is zoals de naam al prijsgeeft een kleinere versie van het nieuwste model in de P-serie namelijk de Elephone P8. De specificaties van de P8 Mini zijn daarom ook wat minder dan die van de gewone P8 maar desalniettemin is de P8 Mini een indrukwekkend toestel, en dat voor een aantrekkelijke prijs volgens Gearbest.com.

Design

Het design van de P8 Mini heeft een paar dingen in zijn voordeel. Om te beginnen, het is fijn om een smartphone te zien met een 5 inch full-HD scherm. Wat je vaker ziet bij budget-smartphones is dat de schermen te groot zijn voor sommige gebruikers en dat een toestel niet lekker in de hand ligt. Bij de P8 Mini is dit niet het geval, hij voelt smal en lang aan maar niet op het punt dat het onhandig word.

Enige onderdelen waar de Elephone P8 Mini op achterloopt is het gebruik van Gorilla Glass en waterdichtheid maar luxe kenmerken als dat zijn niet te verwachten op een budget-smartphone. De behuizing is niet volledig van glas zoals op andere high-end smartphones dat wel is, maar dit is eigenlijk een pluspunt omdat je geen astronomische bedragen hoeft te betalen wanneer je de telefoon laat vallen en het glas breekt. De achterkant is van plastic, de voorkant natuurlijk van glas en de randen die het toestel bijeenhouden zijn ook van plastic.

De P8 Mini komt uitgerust met een vingerafdrukscanner, camera en flits aan de achterzijde en op de voorzijde een selfie camera, 3 navigatieknoppen die altijd zichtbaar zijn en een soft-LED voor gebruik bij het maken van selfies. Een opvallend kenmerk wat mist aan de voorzijde is een notificatie LED, een functie die toch vrijwel onmisbaar is op de smartphones van tegenwoordig.

Unboxed

Het scherm op de P8 Mini is een full-HD 1920×1080 paneel. Elephone beweert dat dit scherm gelijk is aan een AMOLED display en op sommige vlakken komt het inderdaad in de buurt zoals bij de levendige en verzadigde kleuren, maar op het vlak van helderheid valt het scherm van de P8 Mini toch een stukje achter op vlaggenschepen van grotere merken en dit is bij fel zonlicht enorm te merken.

display

De Elephone P8 Mini heeft voor zijn prijs (Bron: Gearbest.com) enorm veel te bieden op het gebied van hardware. Je krijgt namelijk 4GB RAM, 64GB intern geheugen en een Octa-core processor met een maximum kloksnelheid van 1.5Ghz. De camera ziet er op papier ook goed uit maar dat valt aardig tegen, meer hierover onder het kopje “Camera”.

Zoals vele smartphones tegenwoordig biedt de P8 Mini ook de mogelijkheid om dual-sim te gebruiken zodat je tussen simkaarten kunt switchen. Wel zit er een klein addertje onder het gras, je moet namelijk de keuze maken tussen het gebruiken van 2 simkaarten zonder extern geheugen in de vorm van een SD-kaart of de keuze om 1 simkaart te gebruiken en een SD-kaart. Het geheugen kun je zoveel uitbreiden als een SD-kaart toelaat maar met de standaard 64GB kom je een heel eind.

De vingerafdrukscanner op de P8 Mini zit aan de achterzijde van het toestel in het midden onder de camera. Steeds vaker komen we deze variant tegen op smartphones van Aziatische makelij en het is een betere oplossing dan de homebutton-vingerafdruk hybride van andere toestellen. De scanner op de P8 Mini is niet de snelste op de markt maar hij krijgt de klus zeker geklaard.

De P8 Mini maakt gebruik van een custom ROM genaamd ELE OS 1.0, de ROM is gebouwd op Android 7.0 Nougat dus je hoeft niet te vrezen voor oudere software. De ELE OS is nog in zijn beginfase en dus moet het nog een beetje gepolijst worden. Het wijkt niet veel af van de standaard Android besturingssystemen, ingebouwd zitten functies als “Freezer” die ervoor zorgt dat batterij slurpende apps zoals bijvoorbeeld Facebook niet in de achtergrond kunnen draaien en een functie om apps te vergrendelen met een wachtwoord of vingerafdruk.

Af en toe had de P8 Mini ook de neiging om vast te lopen, knoppen reageerde niet en apps werden geforceerd gesloten. Het vergde geen reset van het toestel om het weer te kunnen gebruiken maar het is zeer irritant wanneer dit vaker gebeurt. Verwacht ook niet dat je mobiele games op de beste grafische settings kunt spelen, minder zware spellen zijn geen probleem maar wanneer je naar de grotere spellen gaat zoals Asphalt 8 zul je snel merken dat het toestel frames dropt en dat het apps gaat sluiten. Maar eerlijk is eerlijk, we kunnen niet veel verwachten op dit gebied gezien de prijs van de P8 Mini.

Batterij

De batterij is geen uitblinker op de P8 Mini, met zijn kleine capaciteit van 2680 mAh is dit toestel gericht voor lichtere alledaagse taken. Hij kan een dag mee zonder op te laden maar alleen wanneer er geen zware apps worden gedraaid of mee word gegamed. De batterij is zeker een beslissende factor in het kiezen van een toestel. Aangezien we steeds vaker en langer op onze smartphones zitten is dit toch wel een puntje om mee te nemen als je de P8 Mini aan het overwegen bent.

Laten we maar even met de deur in huis vallen. De camera is geen hoofdrolspeler op de P8 Mini. Hoewel de specificaties er op papier helemaal niet verkeerd uitzien met een 13MP en 2MP dual-camera setup aan de achterkant en een 16MP camera aan de voorkant, is dat in de realiteit toch heel anders.

De grootste irritatie die we tegenkwamen was de focus op de camera, misschien werkte dit niet naar behoren omdat het licht niet goed viel maar een camera hoort goed te werken in elke situatie. Focussen op objecten die meer dan 4 á 5 meter van de camera verwijderd waren resulteerde in onscherpe foto’s, maar foto’s van objecten die dichtbij stonden kwamen wel goed uit de verf.

De camera app komt met een handjevol functies zoals panoramamodus, blur, face beauty mode en een normale modus en je kunt video schieten in full-HD met 30 fps. Als je opzoek bent naar een toestel die een uitgebreide catalogus aan functies biedt is de P8 Mini niet voor jou. Ook in situaties met minder licht is de camera niet de beste optie die je kunt nemen.

bos

Alhoewel er toch een paar cruciale dingen fout gaan op de P8 Mini, zoals de batterij, camera en het af en toe crashen van apps is het indrukwekkend wat een telefoon je kan bieden voor een prijs als die van de P8 Mini. Elephone staat er bekend om dat ze zich richten op budget smartphones voor mensen die niet veel van een telefoon hoeven te hebben maar toch met de tijd bij willen blijven. En dat is precies wat dit toestel voor elkaar krijgt. Hij is niet geschikt voor de hardcore gamers of mobiele fotografen maar voor de mensen die soms een mailtje sturen, een berichtje en wel eens Facebook checken. Als je bij de laatste groep hoort is dit de perfecte telefoon voor jou, maar stel jezelf wel de vraag of lange batterijduur belangrijk is want dat is een probleem waar je tegenaan kunt lopen.

Inhoud van de verpakking:
Elephone P8 Mini
– Rubber Hoesje