Nieuws

Altijd gekluisterd aan je smartphone? Zo blijf je er af

Altijd gekluisterd aan je smartphone? Zo blijf je er af

Smartphones zijn vandaag de dag alomtegenwoordig. Smartphones zijn tegenwoordig namelijk heel betaalbaar. Deze minicomputers gebruik je voor alles, en elke dag komen er nieuwe toepassingen bij. Het is dus niet verwonderlijk dat we met z’n allen veel tijd spenderen met het kijken naar die kleine schermpjes. Soms té veel.

Vooral bij jongeren is dit problematisch. Volgens een steekproef van Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut spenderen mensen tussen 16 en 25 jaar oud ongeveer 6 à 7 uur met het kijken naar een scherm. Meer dan de helft van deze groep denkt zelf dat dit te veel is. Een zesde ervan ervaart lichamelijke klachten, voornamelijk hoofd-, oog- en rugpijn.

Het moge duidelijk zijn dat overdaad schaadt. Als je zelf in een dergelijke situatie zit, vraag je je af of het nu echt nodig is om zoveel tijd op je smartphone door te brengen. Scroll jij voortduren door je Facebook- of Instagramfeed? Moet je echt meteen reageren op een nieuw berichtje, notificatie of mail?  Zit je dwangmatig spelletjes te spelen? Dan trek je best aan de alarmbel.

Wat kan je eraan doen?

Wij geven je een aantal manieren om je smartphonegebruik binnen de perken te houden.

1. Ga old-school

De eerste tip is de meest radicale, en eentje waar er slechts heel weinig mensen gehoor aan zullen geven – maar het is wel de meest effectieve. Verkoop je smartphone of geef die weg, en neem gewoon een standaard mobieltje om te bellen en berichten te sturen. Een eenvoudig concept: als je geen smartphone meer hebt, kan je er ook niet teveel tijd mee spenderen.

Voor mensen die echt volledig verslaafd zijn is dit soms de enige oplossing.  Als je gewoon merkt dat je iets teveel naar het schermpje tuurt, en als het geen al te negatieve invloed heeft op je leven, kan je beter een van de volgende tips gebruiken.

2. Leg jezelf beperkingen op

Stel jezelf als doel om, bijvoorbeeld, elke dag “slechts” drie uurtjes op je smartphone te vertoeven. Je kan dit instellen en bijhouden via specifieke apps. Dit zal natuurlijk heel wat discipline vereisen.  Eenvoudig is het niet, want wanneer je ogen aan je scherm vastgelijmd zijn, gaat de tijd enorm snel vooruit. Voor je het weet, ben je al uren verder, zonder eigenlijk echt iets gedaan te hebben.

Naast het verslavende gescroll doorheen social media is dit is zeker ook het geval wanneer je, bijvoorbeeld, bijna een hoger level haalt in je favoriete videogame. Je wil in een dergelijke situatie natuurlijk niet weer van niets beginnen. Probeer dus vooraf in te schatten hoeveel tijd het je zal kosten om een hoger level te halen of een andere maatstaf te bereiken.

Had je jezelf voorgenomen om slechts een uurtje te gamen? Begin dan niet aan een nieuw spel vijftien minuten voor dat uur om is. Sluit in plaats daarvan je game wat vroeger af. Zo ga je nooit over je toegestane tijd.

Hetzelfde geldt voor een spel in een online casino. Een mooie bonus of wat gratis spins die binnen handbereik liggen, zijn een goed excuus om nog even door te spelen. Probeer je toch echt aan je tijdslimiet te houden, en onthoud: die bonus gaat nergens heen. Het is het niet waard om zoveel kostbare tijd te verliezen en te laat te komen voor, bijvoorbeeld, een afspraak met vrienden of familie.

Zet een alarm op je telefoon als je weet dat je vaak volledig in een spel opgaat. Weet je van jezelf dat je het niet puur op eigen wilskracht kan doen? Dan is een smartphone kluis misschien wel de oplossing. Dit is een soort glazen stolp ontworpen door twee Nederlanders, waaronder je je smartphone kan steken. Die gaat dan op slot en je kan er niet aan voor een bepaalde tijd.

3. Verwijder bepaalde apps van je smartphone

Een rekenmachine, takenlijst, kalender of app om tickets mee te boeken zullen je niet snel afleiden en aan het scherm geplakt houden, dus die mogen gerust blijven. Overweeg om de apps die plots en frequent je aandacht trekken en houden simpelweg te verwijderen. Denk dan vooral aan social media, e-mailaccounts en andere vormen van communicatie.

Zet die gewoon op je computer, en kijk daar dan eenmaal daags naar via een webbrowser.  Zo zal je geen voortdurende notificaties ontvangen waardoor je aandacht wordt afgeleid en je naar je smartphone grijpt. Want eens je die vasthebt, weet je ook dat het moeilijk is om die meteen terug neer te leggen. Van het ene komt het andere, en voor je het weet ben je alweer een uurtje kwijt.

4. Maak je smartphone minder aantrekkelijk

De felle kleuren van de meldingen van de apps op je smartphone zijn bedoeld om je aandacht te trekken en je af te leiden van wat je aan het doen was. Een eenvoudige oplossing hiervoor is gewoon even je scherminstellingen aan te passen naar zwart-wit. Zo worden die notificaties al een heel pak minder aantrekkelijk, en zal de verleiding om erop in te gaan heel wat lager zijn.

Een andere manier om dit resultaat te behalen is de pushmeldingen uit te schakelen. Kies zelf wanneer je iets leest of erop wil antwoorden, laat je smartphone je gedrag niet leiden.

5. Gebruik je smartphone niet overal

Een van de grootste voor- én nadelen van een smartphone is dat die zo compact en mobiel is. Je kan die bijna overal met je meenemen, en dan ben je altijd en overal verbonden, bereikbaar en is het moeilijk om even te ontkoppelen van het hele gedoe. Leg jezelf op dat je je smartphone alleen gebruikt in bepaalde locaties, zoals op kantoor of in de woonkamer.

Neem die nooit mee in de slaapkamer, of in een andere kamer waar je merkt dat je te veel naar het schermpje kijkt. Het zal even wennen worden, maar als je de smartphone uit je slaapkamer bant, zal je merken dat je wellicht beter zal slapen! Het licht van dat schermpje verstoort immers ons natuurlijk ritme. Kortom, een smartphoneverslaving kan iedereen overkomen, maar er zijn tal van manieren waarop je die preventief kan aanpakken.