Umidigi S2 (Review)

Display ( 6.0 )

Camera ( 7.0 )

Prestaties ( 7.5 )

Software ( 7.5 )

Design ( 7.5 )

7,4

Ben je opzoek naar een toestel met een prachtig design, lange batterijduur, goede camera en vind je het niet erg om een resolutie van 720p te hebben? Doe jezelf een plezier en schaf de Umidigi S2 aan.

Het is ongetwijfeld duidelijk dat bezel-less smartphones van een redelijk onbekend fenomeen zijn uitgegroeid tot een van de meest populaire features die een smartphone kan hebben. Umidigi heeft op deze trend ingespeeld met de Umidigi S2. Een smartphone die qua uiterlijk enorm op de Samsung S8 lijkt, maar kan de €150 bij Gearbest.com kostende Umidigi ook op tegen de specificaties onder het scherm van de Samsung S8? Lees het in onze review.

Design en Bouw

Qua design kan de Umidigi absoluut tussen de “big boys” staan. Het aluminium profiel ziet er gelikt uit en ligt heerlijk in de hand. De camera lenzen op de achterkant zijn verwerkt in de body van de S2 en steken niet uit, datzelfde geldt voor de vingerafdrukscanner en de flits. De volume- en stand-by knoppen zien er ook heel goed uit, niet te groot of te klein maar spot on. De selfie camera zit zoals het hoort boven het scherm naast de kleine speaker die je gebruikt tijdens het bellen. Een design fout die ons opviel is dat de notificatie Led in die kleine speaker zit naast de selfie camera. Ook is diezelfde Led niet heel duidelijk te zien omdat het maar weinig licht geeft.

Naast het design van de telefoon waren we ook onder de indruk van de accessoires en de verpakking waarin ze kwamen. En elegante zwarte doos die uitklapt wanneer je de bovenkant verwijdert. De accessoires hebben dezelfde zwarte kleur als het toestel en de kabel is behalve de uiteinden helemaal rood kleurig. Zo passen de accessoires altijd bij het toestel of je nu voor een rood of zwart toestel gaat.

Helaas voor de koptelefoon liefhebbers moeten wij melden dat er geen AUX ingang op de Umidigi S2 zit, wel krijg je een adapter van USB-C naar AUX maar het is altijd een teleurstelling wanneer een fabrikant voor deze oplossing kiest.

Alhoewel het display een maximale resolutie heeft van maar 720p, wat in deze tijd een groot minpunt is, heeft Umidigi het toch voor elkaar gekregen om prachtige en levendige kleuren te weergeven. Je zult wel merken dat het bekijken van video’s op bijvoorbeeld YouTube in 720p niet even bevredigend is als diezelfde video’s bekijken op een hogere resolutie, logisch natuurlijk maar hierdoor mist de Umidigi net datgene wat het een fantastisch toestel had kunnen maken. Het scherm heeft een grootte van 5.99 inch dus als de 720p resolutie geen probleem is kun je nog steeds genieten van de display op de Umidigi S2.

De Umidigi S2 komt met 4GB aan RAM en een ingebouwd geheugen van 64GB, goede specificaties dus. Als dit niet genoeg blijkt te zijn kun je ook nog voor de Pro versie van dit toestel gaan, de Pro versie biedt namelijk 6GB RAM en 128GB geheugen. De Helio P20 Mediatek chip die je in de Umidigi vindt is niet de beste op de markt maar daar is niets van te merken, haperingen of lange wachttijden zijn vrijwel niet te merken.

De optie voor dual-sim is aanwezig maar dit is alleen te gebruiken wanneer je geen SD-kaart gebruikt, het is dus een kwestie van of-of.

De ingebouwde speaker is redelijk. Het geluid voelt een beetje droog aan, er is weinig tot geen bass aanwezig. In de hoge tonen is er een tikkeltje ruis te bekennen maar alleen wanneer je goed luistert. Het volume is wel indrukwekkend, de speaker klinkt op de maximale volume stand enorm hard maar juist dan valt het op wat er mis gaat in de tonen. Een irritant puntje van de volume slider was dat er grotere incrementen aanwezig waren dan werd getoont op de slider. Met dit bedoelen we dat de stappen die de luidheid van de volume nam met 10, 20, 30 gingen en niet met 1,2,3 of 0,5,10. Dit zorgt ervoor dat op de laagste stand de speaker dus ook heel luid klinkt. Dit is waarschijnlijk een software probleem maar het is alsnog een puntje om mee te nemen.

Batterijduur

We zijn aangekomen bij de categorie “batterijduur”, een categorie waarin de Umidigi enorm uitblinkt. Met zijn 5100 mAh batterij heb je de tijd om 10 uur aan games te spelen, 34 afleveringen van je favoriete serie te bekijken en 120 nieuwsartikelen door te scrollen. De batterij is een van de meest indrukwekkende features van de Umidigi, wie wil nu geen telefoon die maarliefst 2 dagen op een volle batterij mee kan? Er is nog een voordeel, de Umidigi S2 ondersteunt het gebruik van Quickcharge technologie dus wanneer de batterij toch leeg is kost het maar 30 minuten om de batterij op te laden zodat het toestel een extra dag mee kan.

Er zijn geen minpunten omtrent deze feature, dus Umidigi… fantastisch werk!

De Umidigi S2 heeft op de achterkant een 13 MP camera gepartnerd met een 5 MP sensor en op de voorkant een 5 MP camera. Dit klinkt helemaal niet verkeerd toch? De camera op de Umidigi S2 is verrassend goed. Wanneer de belichting juist is kun je scherpe en duidelijke foto’s maken. Met weinig licht presteert de camera wat minder maar dat is altijd wel een probleem met smartphone camera’s tenzij je voor de echte high-end toestellen gaat. Normaliter zouden wij zeggen dat goede camera’s op budget toestellen hetzelfde is als eenhoorns spotten in het wild, gaat niet gebeuren, maar op de Umidigi S2 zit een aardige camera.

Recentelijk is er licht geschenen op de dual-camera setup van sommige onbekende smartphones en merken omdat deze setup niet zou werken. De tweede sensor zou nep zijn en helemaal niets uitvoeren, het zit er alleen voor marketing en design waarde. Helaas is dat ook zo op de Umidigi S2. Een dual-camera setup zou ervoor moeten zorgen dat het toestel betere diepte kan zien en zo een soort van blur effect kan creëren, dit effect is te vinden in de camera applicatie. Maar nu is het zo dat wanneer je een vinger op neppe sensor houdt het effect precies hetzelfde is als wanneer je geen vinger op de sensor houdt. Dit betekent dus dat het effect in de software wordt toegevoegd. Onthoudt dit wanneer je opzoek gaat naar smartphones met een dual-camera setup want het kan zijn dat deze setup niet echt werkt.

De Umidigi S2 maakt gebruik van Android 6.0 Marshmallow, in tegendeel tot andere websites die vermelden dat de S2 gebruik maakt van Android 7.0. Maar wordt de software er minder op? Nee, de telefoon presteert uitstekend en de software is goed geoptimaliseerd. Er zullen features zijn die niet beschikbaar zijn omdat de telefoon op een oudere versie van Android draait maar tijdens het testen zijn we niets te kort gekomen. Haperingen zijn vrijwel niet aanwezig, het enige wat iets langer duurt is het ontgrendelen via vingerafdrukscanner en het openen van de camera app door tweemaal op de power knop te drukken. Ook op het software front is dit toestel een absolute uitblinker.

Ben je opzoek naar een toestel met een prachtig design, lange batterijduur, goede camera en vind je het niet erg om een resolutie van 720p te hebben? Doe jezelf een plezier en schaf de Umidigi S2 aan. Als je van jezelf weet dat je meer vraagt van je toestel dan de gemiddelde gebruiker kijk dan eens naar de Umidigi S2 Pro, met 6GB RAM, 128GB geheugen en een 1080p display kun je alles doen wat je maar wilt. Het is verbazingwekkend hoe goed een toestel kan zijn voor zo weinig geld. Petje af voor Umidigi.