LeEco Le Pro 3 (Review)

Display ( 7.0 )

Camera ( 8.0 )

Prestaties ( 7.5 )

Software ( 7.0 )

Design ( 6.7 )

7,5

De LeEco Le Pro 3 is indrukwekkend. De prijs vergeleken met wat je ervoor krijgt is heel aantrekkelijk. Goede hardware, geluid is top en de camera is heerlijk, het enige puntje is de verouderde software maar zelfs dat stoorde ons niet enorm.

Kijkend naar de naam van dit toestel klinkt het een beetje Frans, maar niets is minder waar. De LeEco Le Pro 3 komt namelijk uit China, en in China is LeEco een welbekend merk. Hier in Europa helemaal niet en daar hoopt het Chinese bedrijf met verschillende launches van elektronische producten verschil in te brengen. Onder die producten die de naamsbekendheid moeten ondersteunen valt de Le Pro 3, een €137 kostend toestel met redelijk indrukwekkende specificaties. Lees meer over de LeEco Le Pro 3 in deze review…

Design en Bouwkwaliteit

Voor de smartphone fans die voor het eerst hun ogen leggen op de Le Pro 3 doet het denken aan de One Plus 3 en Huawei Mate 9, en het zou makkelijk zijn om ze te verwarren bij een snelle blik. De Le Pro 3 heeft een metalen body met een glanzende afwerking, op de achterkant van die metalen body kun je de vingerafdrukscanner vinden en aan de voorkant heb je 3 knoppen die onder het scherm zijn verwerkt. Met een 5.5 inch display is het geen moeilijke telefoon om te gebruiken en het gevoel dat hij zo uit je hand kan glippen is niet aanwezig. Het glanzende materiaal op de body neemt geen vingervegen over en hij ziet er altijd gloednieuw uit.

Een puntje die we helaas steeds vaker tegenkomen is dat er geen headphone jack aanwezig is. De beruchte USB Type-C is op de Le Pro 3 ook van de partij naar afzien van veel koptelefoon gebruikers. Er wordt zoals velen wel een adapter meegeleverd zodat je toch naar muziek kunt luisteren via je koptelefoon of oortjes. Nu we het toch over audio hebben, aan de onderkant van het toestel vind je twee speakers maar naast dat helpt de speaker die je normaal gebruikt voor telefoneren ook mee met het afspelen van geluid om een soort surround sound effect te creëren, een leuke toevoeging.

Over het algemeen is het design niets nieuws, de Le Pro 3 lijkt veel op bestaande toestellen. Dat is geen probleem maar innovatie op dit gebied is vrijwel niet aanwezig.

Een 5.5 inch display helpt zeker bij het gebruik van de telefoon maar de Le Pro 3 heeft toch hier een daar wat moeten besparen op verschillende categorieën waaronder de display. Alhoewel het display een Full-HD 1080p IPS display is en dat hij goed presteert in helderheid zijn de kleuren toch een beetje gedempt en ontbreken de levendige en verzadigde kleuren.

Het meest opvallende op het eerste oog is de rand die om de gehele display loopt. Het lijkt net alsof de body te groot is voor de display en het voelt een beetje als laksheid aan van LeEco. De pixeldichtheid is natuurlijk niet zo hoog als dat van een Quad HD scherm maar het is nog steeds genoeg voor text en algemene scherpte. Het lezen van tekst en browsen van websites is geen probleem, eveneens als het spelen van spellen maar er mist duidelijk wat in de kleuren afdeling.

De hardware is een pluspuntje op de Le Pro 3. Telefoneren is geen probleem want het toestel ondersteunt de meeste frequenties, maar als je wilt weten of de Le Pro 3 werkt met jouw provider moet je even wat dieper op zoek gaan. Het geluid is on point en de personen waarmee je belt zijn duidelijk te horen. Het geluid is sowieso een pluspunt op dit toestel door de dual speaker setup die eerder al werd genoemd, zo wordt het kijken van YouTube of het spelen van spellen nog aangenamer.

De Le Pro 3 wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 821, dit in combinatie met de 4GB aan RAM is het niet precies een lichtgewicht. Het spelen van games is een vloeiende ervaring en dit geldt ook voor de zwaardere games op de Play Store. Op het gebied van hardware heeft LeEco enorm zijn best gedaan en om deze specificaties te leveren voor een prijs als dat van de LeEco Le Pro 3 is bijna magie. Aangezien het spelen van zware spellen geen probleem is gaat multitasken dit toestel ook zonder enig probleem goed af.

Uitbreidbaar geheugen is niet aanwezig en dus zul je goed moeten kijken naar de juiste optie voor jou. Het standaard model komt met 32GB maar er zijn ook de opties om een model te kiezen met 64GB en 128GB aan geheugen, natuurlijk tegen een meerprijs.

Batterij

Ook de batterij is een groot pluspunt op de Le Pro 3, met zijn 4070 mAh is er genoeg sap beschikbaar om het toestel een goede anderhalve dag voort te stuwen. Het opladen van de batterij gaat via een USB Type-C ingang. Het volledig opladen van het toestel kost zo’n 1 uur en 30 minuten, redelijk snel en ook zeer fijn als je kijkt naar hoe lang hij mee kan. De combinatie van een grote batterij en een 5.5 inch display werkt perfect omdat het display niet teveel van de batterij vraagt. Het is een niet verwijderbare batterij dus blijken er toch problemen te zijn zul je contact op moeten nemen met de verkoper of LeEco zelf.

De camera op de Le Pro 3 is een 16 megapixel lens met de mogelijkheid om te filmen in 4K en 1080p 60fps. Het filmen van 4K komt alleen van pas als je daarna de beelden ook op een 4K scherm terug kijkt waar helaas de Le Pro 3 niet over beschikt. De front-facing camera heeft een beauty optie die standaard aanstaat en details verzacht. Het focussen van de camera kan wat langer duren aangezien het toestel daar moeite mee heeft.

De camera app is niet de snelste, zoals we al zeiden met de focus maar ook het nemen en opslaan van een foto duurt langer dan op de meeste toestellen. Het is niet vervelend veel tijd maar het kan een beetje gaan irriteren.

Foto’s die geschoten worden op de Le Pro 3 zijn helemaal niet slecht. Ze blazen niemand uit het water maar de kwaliteit is zeer goed en de meeste gebruikers zullen hiermee enorm blij zijn. Low-light is geen sterke kwaliteit van dit toestel en dus zul je toch wel wat korrels zien wanneer je fotografeert met minder licht. Over het algemeen zijn we enorm onder de indruk van de camera kwaliteit als we naar het prijskaartje kijken, niet alleen de kwaliteit maar ook functies als filmen in 4K, 1080p 60fps en slow-motion.

De Le Pro 3 gebruikt een custom skin van LeEco genaamd EUI 5.8, deze skin is gebaseerd op Android 6.0.1 . Dit is op het moment al een redelijk verouderde versie van Android aangezien Android 8.0 recentelijk is uitgebracht. Desalniettemin is de software snel, vloeiend en enorm gebruiksvriendelijk. De EUI skin doet ons een beetje denken aan wat IOS op Android zou kunnen zijn, mooi design, gebruiksvriendelijk maar toch veel opties om aan te passen. Bloatware is heel minimaal, zo ontdekte wij maar een applicatie genaamd My LeEco waar je een abonnement, Le Cloud of beveiliging kunt aanpassen. Het toestel is dus geoptimaliseerd voor de Europese en Amerikaanse markten dus dit scheelt je ook de tijd om dingen uit te zoeken.

In een woord, de LeEco Le Pro 3 is indrukwekkend. De prijs vergeleken met wat je ervoor krijgt is heel aantrekkelijk. Goede hardware, geluid is top, camera is heerlijk het enige puntje is de verouderde software maar zelfs dat stoorde ons niet heel erg. Ben je opzoek naar een toestel waarmee je de alledaagse taken kunt voltooien, series kunt kijken in Full-HD en scherpe foto’s kunt maken dan moet je de Le Pro 3 absoluut niet overslaan!

Bijna vergeten, de LeEco Le Pro 3 komt met een Chinese/Amerikaanse adapter dus zorg ervoor dat je een Europese hebt om het toestel op te laden.

Inhoud van de verpakking
LeEco Le Pro 3 te bestellen via Gearbest.com