Insta360 Air (Review)

• Foto's schieten in low-light situaties is geen sterk punt maar is zeker wel mogelijk

Gebruiksvriendelijkheid ( 9.0 )

Kwaliteit ( 8.0 )

Applicatie en software ( 7.5 )

Design ( 8.5 )

8,3

De Insta360 Air is een absolute must-have als je houdt van foto’s maken en op zoek bent naar een leuke, nieuwe uitdaging. Het vastleggen van je favoriete momenten krijgt letterlijk een andere dimensie en wanneer je een video terugkijkt met een vr-headset voelt het net alsof je er weer bij bent. Het gebruik van de camera is enorm simpel, er zijn geen ingewikkelde stappen, je hoeft de camera niet eerst op te laden, het is gewoon plug n’ play. De compacte grootte van de Air is ook een groot pluspunt, je kunt hem makkelijk opbergen of gewoon in je jaszak stoppen. Daarnaast is de prijs ook aan de lage kant vergeleken met andere 360 graden camera’s en de kwaliteit op een paar kleine puntjes na is fantastisch. Wij zijn zeer tevreden met het resultaat van de foto’s en de algemene ervaring van de Insta360 Air!

Sinds virtual reality populairder is geworden is ook de markt voor consumenten geopend om video’s voor het platform te creëren. Video’s van interessante onderwerpen of die geweldige reis naar de zon die je wilt herleven vanuit je huiskamer, het is allemaal mogelijk met de Insta360 Air. Een 360 graden camera met de grootte van een golfbal, geen opladen, goedkoop en een haarscherpe kwaliteit. Wat wil je nog meer?

Design en Algemene info

De Insta360 Air is een 360 graden camera met de grootte van een golfbal en dat komt goed van pas aangezien je de camera in de oplaadpoort van je smartphone moet stoppen om hem te gebruiken. Wanneer je de camera niet gebruikt kun je hem in een rubberen houder plaatsen zodat de lenzen altijd veilig zijn.

De compacte grootte is een van de meest opmerkelijke pluspunten. Vaak komen 360 graden camera’s in de vorm van een langwerpige rechthoek. De kleine ronde vorm van de Air zorgt ervoor dat wanneer hij in de oplaadpoort van een smartphone zit geen onprettige ervaring vormt tijdens het vasthouden van het toestel. Tevens is de camera ook redelijk licht dus je zult amper voelen dat er een extern apparaat aan je smartphone zit. Het materiaal van de camera is van goede kwaliteit en voelt zeer stevig aan, een kleine valpartij kan het dus wel hebben maar dat is niet altijd even goed voor de lenzen. Over de lenzen gesproken, er zitten aan beide zijde van de camera lenzen die ieder een 180 graden beeld schieten. De bijbehorende applicatie zorgt er daarna voor dat de beelden aan elkaar worden “geplakt” en vormt zo een volledig 360 graden beeld.

De setup van de camera was enorm makkelijk, je plugt de camera in een smartphone, start de bijbehorende app op en voilá je bent klaar om je creatieve zelf te laten gaan. De camera hoeft niet te worden opgeladen maar gebruikt de stroom van je smartphone, uiteraard gaat de batterij dan sneller leeg maar de camera verbruikt nog geen (testen hoeveel gebruik).

Applicatie en Gebruik

Er kan alleen gebruik gemaakt worden van de camera door een bijbehorende applicatie. Normaal gesproken zijn dit slecht ontworpen en gebruiksvriendelijke applicaties maar wij waren positief verrast door de Insta360 Air app. Niet alleen is hij makkelijk te gebruiken en goed ontworpen maar er is ook een ingebouwde social functie zodat je al jouw beste foto’s kunt delen en foto’s van andere gebruikers kunt bekijken.

Aangezien de camera in de oplaadpoort van je smartphone moet word bij het opstarten van de applicatie wel gevraagd om je schermrotatie aan te zetten zodat je de telefoon om kunt draaien en de camera kunt gebruiken. In het begin voelt dit een beetje raar aan maar het went snel. Het schieten van foto’s wijst zichzelf en daarom kun je snel van start. In de app vind je ook verschillende opties om je foto’s aan te passen met leuke effecten zoals onze favoriet ‘Tiny Planet’

Naast het schieten van foto’s kun je er ook mee filmen en live streamen naar populaire platformen zoals YouTube, Facebook, Periscope en meer. Al deze opties vind je in het camera gedeelte van de app. Om oververhitting te voorkomen heb je een opnamelimiet van 15 minuten, je kunt dit limiet wel negeren en uitzetten wanneer het nodig is.

Het gebruik van een selfie stick is wel mogelijk maar hoe je dit doet ligt aan het toestel waarmee je de camera gebruikt. Is het namelijk zo dat de 3.5mm aansluiting naast de oplaadpoort zit dan neemt de camera alle ruimte in beslag en zul je een timer moeten zetten om daarna snel de stick uit te schuiven en te poseren. Beetje onhandig maar het is te doen.

Kwaliteit

De Insta360 Air wordt gepromoot als een 3K camera wat betekent dat het uitstekende kwaliteit moet leveren. En dat deed de camera ook op een paar situaties na. De beste kwaliteit vind je in de modus ‘Tiny Planet’ waarin alles er goed scherp uitziet. De reden waarom op verschillende andere situaties de kwaliteit minder is, is omdat onderwerpen in de foto uitgerekt worden aan de hand van de positie waarin de foto zich bevindt. Het is moeilijk om uit te leggen maar hieronder is een voorbeeld.

De camera heeft soms ook problemen met verschillende lichtsituaties, in het donker maar ook overdag wanneer de zon schijnt. Je kunt merken dat de lucht af en toe een beetje wazig is en dat er veel “spikkels” in de afbeelding verschijnen, hetzelfde resultaat wanneer je met een hoge ISO fotografeert. We moeten er wel bij zeggen dat de Insta360 Air geen professionele 360 graden camera is en als je er niet expres op gaat letten zul je weinig merken van de tekortkomingen op het gebied van kwaliteit.

We raden je wel aan om gebruik te maken van een statief of een selfie stick om ervoor te zorgen dat je handen er raar uit komen te zien wanneer je een foto schiet. Omdat je handen namelijk het toestel vasthouden en zo dichtbij de camera zijn worden wazig en uitgerekt en het kan wel eens een mooie foto verpesten.