Reviews

F-wheel DYU Elektrische Fiets (Review)

Pluspunten

  • Design is stijlvol en modern
  • De prijs van €270 is just right voor deze fiets/scooter
  • Externe applicatie om gegevens bij te houden is een prettige ervaring
  • Compact en neemt niet veel ruimte in beslag

Minpunten

  • Geen knipperlicht aanwezig
  • Geen vering aanwezig
  • Zadel kan niet in hoogte versteld worden
  • Display op het stuur had meer functies mogen hebben
  • Minder bereik dan wordt aangegeven

Beoordeling

Batterij ( 7.0 )

Comfort ( 7.0 )

Snelheid ( 8.5 )

Bereik ( 7.0 )

Behendigheid ( 9.0 )

Design ( 8.5 )

Eindoordeel

7,8

Ben jij klaar met het fietsen tegen de wind in, altijd bezweet aankomen op je werk omdat je zo hard hebt getrapt? Dan is de DYU D1 echt iets voor jou, maar alleen wanneer je in een radius van 10 km woont van whatever je eindbestemming zou zijn. Is dit niet zo? Dan raden we je aan om alsnog op de fiets te stappen of te kijken naar een FWheel DYU met een groter bereik.

Introductie

De DYU D1 is niet zoals je gewoonlijke elektrische fietsen, eigenlijk is het helemaal geen fiets maar eerder een kleine scooter die je op kunt vouwen. Er zijn geen elektrisch geassisteerde pedalen aanwezig dus je kunt gewoon plaatsnemen, het gas of nou ja… de elektriciteit open en weg ben je. Het enige probleem bij een design zoals dit is dat je toch zult moeten lopen wanneer je met een lege batterij staat, dus bereid je goed voor. Lees meer over het gebruik van de FWheel DYU D1 van Gearbest in deze review…

Algemene informatie en ervaring

De eerste paar honderd meter die wij aflegde met de DYU D1 ervaarde wij als “dit is een fantastisch apparaat” en honderden meters daarna nog steeds. Het vergt absoluut geen oefening en je kunt zo op de fiets stappen en wegrijden. Er zijn geen tientallen knoppen die het ingewikkeld of intimiderend maken maar vraag je je toch af wat een knop doet dan kun je altijd de gebruiksaanwijzingen doorlezen.

Met een snelheid van 20 km/h ben je snel op plaats van bestemming en nadat je de eerste 10 mijl, of 16 km hebt afgelegd kun je de DYU D1 “opvoeren” naar de 30 km/h door middel van de app die je op je smartphone kunt installeren. Wij adviseren je wel om op de 20 km/h te blijven voor het geval dat onze vrienden in het blauw een kijkje willen nemen naar de DYU D1 maar dit is natuurlijk compleet aan jou.

Alhoewel er wordt geadverteerd dat de DYU D1 een bereik heeft van 15 kilometer bleek de batterij na een kleine 5 kilometer al voor zo’n 68% te zijn leeggelopen, een collega daarentegen kreeg het voor elkaar om 12,5 kilometer uit de batterij te persen. Het is onduidelijk wat de oorzaak is van dit, misschien het verschil tussen vaak en uit zetten en in een stuk doorrijden maar het is zeker een puntje om te onthouden. Desalniettemin is het gebruiken van de DYU D1 enorm leuk en gebruiksvriendelijk.

De oplaadtijd van de DYU D1 duurt gelukkig niet al te lang, met een kleine twee uur kun je de batterij volledig opladen. Ook is de oplader die meegeleverd wordt geen gigantische powerbrick en deze kun je dus makkelijk meenemen in een tas of rugzak om de fiets thuis of op het werk op te laden. De oplader is een Europese oplader, dit betekent dat je geen adapter nodig hebt om hem in Europa op te laden.

Design en bouwkwaliteit

De DYU D1 heeft een interessant, modern en goed afgewerkt design met hier en daar een paar kleine eigenaardigheden. Het frame is zo ontworpen dat er een gat is gelaten in het midden van de fiets zodat wanneer nodig je de fiets op kunt pakken als je bijvoorbeeld een trap op moet lopen, ook is het een goede plek om er een kettingslot doorheen te leggen. Het is zeker makkelijker te transporteren dan normale push-bikes maar met zijn 12kg is het alsnog geen voorwerp die je voor een langere afstand wilt dragen.

Al wordt de DYU D1 geadverteerd als een vouwfiets is het alleen de stuurstang die je in kunt klappen, het zadel blijft waar het is en hetzelfde geldt voor de banden dus eigenlijk is de fiets even groot in gebruik als wanneer je hem “inklapt”. De hoogte van de zitting is niet verstelbaar en voor mensen boven de 185cm zal dit daarom voelen alsof je rijdt op een fiets van een 6 jarige, niet heel praktisch dus. Het voelt ook een beetje als een fiets die ontworpen is voor kinderen, maar dat is het niet. Het is een volwassen fiets die een maximaal gewicht aankan van maar liefst 120 kg.

Een aantal dingen die wij mooi vonden aan het design was de kleur, gewoon simpel zwart met hier en daar rode accenten die een prachtig contrast gaven. Het standaard op de achterband is klein maar krijgt de klus geklaard, en de automatische fiets lampen zijn een handig kenmerk. De fiets lampen gaan automatisch aan wanneer het donker wordt om ervoor te zorgen dat je het nooit vergeet. Je kunt deze functie wel uitzetten in de app maar waarom zou je dat willen doen? Het achterlicht functioneert alleen wanneer je remt, dus als je vaker in het donker rijd wordt het aangeraden om een extra lamp te installeren die wel altijd schijnt.

Er is maar een rem aanwezig op de DYU D1 en dat is een schijfrem op het achterwiel die het perfect doet, dit betekent wel dat je maar een rem aan het stuur hebt dus het is een slim idee om het stuur altijd vast te houden met twee handen. Een kenmerk die wij toch echt miste was een knipperlicht, doordat de banden namelijk maar 12 inch zijn voel je het stuur een beetje schudden wanneer je één hand aan het stuur hebt en met de andere richting aangeeft. Zul je in een situatie als dit uit moeten wijken voor iets dan zijn wij er vrij zeker van dat er een grote kans is dat je van de fiets af zult vallen. Qua gebruiksvriendelijkheid en veiligheid is dit dus een groot minpunt.

Functies en overige

Laten we het even hebben over verschillende functies die wel aanwezig zijn. First of all, cruise control. Een luxe die je normaal vindt in duurdere autos heb jij tot je beschikking op de DYU D1. Dit is een heerlijke functie en zal er ook voor zorgen dat je geen last van je hand of pols krijgt wanneer je lange rechte stukken af moet leggen. Het inschakelen van de cruise control is heel gemakkelijk, je rijdt de gewenste snelheid en drukt daarna op het groene knopje die je onder de kleine display vindt.

Over de kleine display gesproken, deze zit aan de rechterkant van het stuur. De enige informatie die hierop wordt weergegeven is het batterijleven in streepjes, maar wij vonden het makkelijker om hiervoor de app erbij te pakken. Op de display hadden wij toch graag andere functies gezien zoals de snelheid, afstand afgelegd of afstand tot eindbestemming maar helaas waren deze functies niet aanwezig.

Als je wel wilt weten hoe snel je rijdt zul je de mobiele app erbij moeten pakken. Wij raden je aan om een houder hiervoor aan te schaffen die je kunt installeren op het stuur, want zoals we eerder al aangaven is het rijden met een hand niet het beste idee dat je kunt hebben op de DYU D1. Andere functies waarover de mobiele app beschikt is het volgen van je reis, het weergeven van afstand afgelegd, kilometerstand, gebruikstijd, het aanpassen van de maximumsnelheid en het handmatig aan- en uitzetten van de lampen. Ook kun je de DYU D1 vergrendelen met een wachtwoord zodat niet iedereen ermee weg kan rijden. Al deze functies zijn te vinden in de app en deze zul je met de fiets moeten verbinden via Bluetooth.

De DYU D1 heeft ook een waterdicht certificaat van IP54, dit betekent dat het oké is om te rijden in de regen maar onderwater James Bond activiteiten zijn off-limit. Pas wel op want de kleine 12 inch banden kunnen wat grip verliezen in het natte weer. Helaas is er geen vering van de partij dus kleine bultjes zul je wel gaan voelen en het wordt aangeraden om snelheid heuvels te vermijden of tenminste je snelheid te verminderen.

Een 4400mAh batterij is ook van de partij, het bedrijf meldt dat deze een afstand van 20km wel haalt maar zoals we eerder vermeldde is dit in de praktijk toch een heel stuk minder. Natuurlijk ligt het aan de snelheid waarmee je gaat en vol gas is waarschijnlijk geen helpende factor hierin. Voor de meerderheid van de reis houdt de DYU D1 zijn maximum snelheid wel vast maar mindert wanneer je een kleine klim moet maken. FWheel heeft ons verteld dat de DYU D1 een klim aankan van maximaal 15 graden dus alle “bergen” in ons kleine kikkerlandje zijn vrij makkelijk te trotseren.

Conclusie

Ben jij klaar met het fietsen tegen de wind in, altijd bezweet aankomen op je werk omdat je zo hard hebt getrapt? Dan is de DYU D1 echt iets voor jou, maar alleen wanneer je in een radius van 10 km woont van whatever je eindbestemming zou zijn. Is dit niet zo? Dan raden we je aan om alsnog op de fiets te stappen of te kijken naar een FWheel DYU met een groter bereik, deze zijn namelijk ook beschikbaar maar wel tegen een meerprijs. Voor mensen die in de stad wonen is het perfect, vooral omdat je dan al vaak in de buurt woont van je eindbestemming maar ook omdat de DYU D1 niet de ruimte inneemt als die van een volwassen fiets en dus makkelijker op te bergen is. Wij hebben enorm genoten van de DYU D1, wil jij dat ook? Hier kun je de FWheel DYU D1 vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *