Nieuws

Wanneer kun je je telefoonabonnement verlengen?

Sommige mensen kijken er al binnen een paar maanden weer halsreikend naar uit, het verlengen van hun abonnement. Als je een regulier abonnement hebt (dus geen sim only), dan betekent verlengen immers dat je ook direct weer een nieuw toestel uit mag zoeken. Mensen die graag met het laatste model op zak lopen, zullen daarom zeker zo snel mogelijk van de verlengoptie gebruik willen maken. Maar weet jij vanaf wanneer dat eigenlijk mogelijk is? Misschien denk je dat dat pas tegen de tijd is dat de looptijd van je huidige contract zijn einde nadert. Bij de meeste providers kun je dat echter al veel eerder doen.

Wisselen van abonnement

Je kunt er ook voor kiezen om bij een verlenging over te stappen naar een ander abonnement van dezelfde provider. Bijvoorbeeld als je meer belminuten nodig hebt of een grotere databundel wilt. Maar ook als je telefoon nog goed is en je geen behoefte aan een nieuw toestel hebt, maar wel geld wil besparen. Dan kun je ervoor kiezen om je abonnement om te laten zetten naar een sim only. Mocht je dat willen doen voordat je contractperiode afgelopen is, bijvoorbeeld drie maanden van tevoren, houdt er dan wel rekening mee dat je misschien nog kosten voor je telefoon moet betalen. De nieuwe telefoon die je bij aanvang van je contract hebt mogen uitzoeken, was immers niet ‘gratis’, maar is gewoon verrekend in je abonnementskosten. Vroegtijdig opzeggen of switchen van abonnement kan dus consequenties hebben. Informeer daarom naar de voorwaarden van je provider. Op deze pagina van Consuwijzer lees je meer over stilzwijgende verlenging.

Rechtstreeks contact levert vaak meer op

Online je telefoonabonnement verlengen, is heel eenvoudig. Toch is het vaak de moeite waard om even persoonlijk contact op te nemen met de klantenservice van je provider. Vaak krijg je nog net een mooiere aanbieding dan die je op hun website te zien krijgt. Medewerkers mogen bestaande klanten namelijk extra belonen voor een verlenging. Je kunt wellicht korting op je abonnementskosten krijgen of je mag ook nog een mooi accessoire voor je nieuwe toestel uitzoeken. Bereid jezelf wel voor op het gesprek. Er wordt ongetwijfeld gevraagd of je je bestaande abonnement wilt aanpassen. Misschien bestaat je huidige abonnement wel niet meer of heb je meer MB’s nodig omdat je bundel niet meer voldoende is. Daarbij kun je tegenwoordig kiezen voor een verlenging naar een onbeperkte databundel (zonder limiet). Als je precies weet wat voor jou de ideale combinatie van belminuten, sms’jes en dataverkeer is, kun je de beste deal sluiten.

Verlengen of overstappen

Voor overstappen geldt een andere termijn dan voor verlengen. Twee maanden voordat je contract afloopt, mag je overstappen naar een andere provider. Tegenwoordig kun je vrijwel altijd je eigen nummer behouden, dus dat hoeft geen belemmering te zijn, maar ga bij jezelf wel even na wat de reden is dat je van aanbieder wilt wisselen. Is het omdat je niet tevreden bent over het product? Vind je de service te kort schieten? Of heb je ergens anders een betere deal gezien? In dat laatste geval zou je toch nog kunnen overwegen eerst met je huidige provider contact op te nemen. Deze zal je ongetwijfeld als klant willen behouden en je daarom wellicht een aantrekkelijk tegenbod willen doen.